tirsdag den 30. oktober 2012

Müslibar

Jeg har arbejdet videre med opskriften på müslibarer som jeg fandt i "Nigella Ekspres". Min familie satte ikke pris på de tørrede tranebær og jeg manglede lidt karamelsmag i baren, som jeg ellers rigtig godt kunne lide. Så i denne omgang blev der tilsat lidt sirup og forskellige nødder, og hørfrø og chiafrø for at gøre dem lidt mere sunde. Det er stadig en müslibar, med masser af kulhydrater og sukker i, så ikke som sådan sundt, men dog bedre end meget andet knas man kan købe og komme i madpakken. Og så er kiloprisen nok også noget bedre..

Disse blev godkendt af hele familien og jeg har måtte gemme de sidste tre væk til morgendagens madpakker så de er godt nok forsvundet med lynets hast (læs: tre dage)!
 
Müslibar:
 
1 dåse kondenseret mælk
3 spsk lys sirup
 
250 g havregryn
50 g rice krispies
25 g chia frø
25 g hørfrø
75 g kokosmel
75 g solsikkefrø
50 g usaltede peanuts (jordnødder) 
50 g pecan nødder
50 g mandler
 
50 g mørk kogechokolade
 
Nødderne hakkes groft. Alle de tørre dele blandes i en skål. Den kondenserede mælk og siruppen varmes langsomt op under omrøring. Når den er lun og mere flydende hældes den i müsliblandingen. Det hele vendes godt rundt så der ikke er "tørre" klumper müsli. Bredes ud i en lille bradepande eller et ovnfast fad med et stykke bagepapir i. Trykkes ud til en flad plade. Bages ved 130 grader i 1 time. Det skal ikke tage farve men bare tørre ud. Lad baren køle af og skær den derefter i ønsket størrelse med en brødkniv - pladen saves over for at få så lidt spild som muligt. Smelt chokoladen og dryp den over barerne. Når chokoladen er tør pakkes müslibarerne i en lufttæt boks eller under plastfilm.

1 kommentar:

  1. Har prøvet dem og de var rigtig gode.
    =D Anemette

    SvarSlet

Skriv en hilsen!

Følg via Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...