fredag den 19. oktober 2012

mmm chokolade brioche!

Jeg har bagt de lækreste chokolade briocher. Jeg måtte gemme en i skabet for at kunne tage et ordentligt foto i godt lys. Resten forsvandt lynhurtigt og fik stor ros af de voksne, knap så meget af børnene, der ikke er til de store stykker mørk chokolade og det tunge franske bagværk. De kunne bedre lide de almindelige boller med hvid hvede der blev bagt dagen før. Fred være med det, så var der flere til mig!



















Opskriften er fra svensk TV, så jeg tillader mig at give jer min oversættelse:
5 æg
20 g gær
dl hvedemel
tsk. salt 
3 spsk. sukker
280 smør, stuetempereret
200 mørk chokolade
1 æg til pensling
Rørsukker til at strø med

1. Slå de 5 æg ud i en røreskål.
2. Bland mel, sukker, salt og gær i og ælt på maskine i ca. 5 minutter på middel hastighed.
3. Tilsæt det bløde smør lidt af gangen i løbet af 5 minutter. Lad maskinen køre 1 minut mere.
4. Dæk skålen med film og sæt den i køleskab natten over, maks 24 timer.
5. Tag dejen ud af køleskabet og hæld den ud på et meldrysset bord. Form til et rektangel.
6. Hak chokoladen groft (brug ikke det fine pulver kun stykkerne) fordel over dejen og fold den sammen. Dejen skal stadig være rektangulær, men arbejd så lidt som muligt ed dejen så den ikke bliver for blød.
7. Skær dejen i 15 strimler og drej dem 2 gange (eller form 15 boller som lægges i smurte briocheforme).
8. Lad briocherne hvile under et viskestykke i ca. 1 time.
9. Opvarm imens ovnen til 200 grader varmluft.
10. Slå et æg ud og pisk med en gaffel lidt vand og en knivspids salt i.
11. Pensl briocherne med ægget og strø med lidt rørsukker.
12. Bages gyldne midt i ovnen i 10-15 minutter.

2 kommentarer:

  1. Mums de ser lækre ud :) dem vil jeg prøve at bage .... mon jeg kan bage dem søndag eftermiddag og så have dem med på arbejde mandag?

    SvarSlet
    Svar
    1. De er bedst samme dag, men hvis du kan lune dem en smule om mandagen tror jeg det vil gå fint. De kan jo også flækkes og smøres med smør hvis man er til den slags.

      Slet

Skriv en hilsen!

Følg via Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...